donderdag 17 juni 2010

Bedrijven maken zich zorgen over uitstroom talentvolle medewerkers

Een op de vijf Nederlandse bedrijven maakt zich de komende tijd zorgen over het eventuele vertrek van hun beste medewerkers.

Ondanks de angst voor vertrek van talent overweegt maar acht procent van de bedrijven om deze werknemers een salarisverhoging aan te bieden. En de animo om de bonus terug op de agenda te zetten is nog lager: slechts vijf procent van de bedrijven overweegt een bonus of een bonusverhoging te geven, aldus recent onderzoek van financieel werving- en selectiebureau Robert Half Finance & Accounting onder meer dan 3.000 financiƫle, human resources en algemene managers.

De managers kregen de vraag voorgelegd wat hun grootste uitdaging is met betrekking tot people management tijdens de overgang naar economisch herstel. Europees gezien stond de moraal van de staf bovenaan met zeventien procent. Voor Nederland was dit een issue voor vijftien procent van de werkgevers. De Nederlandse bedrijven maakten zich het meest zorgen over het behoud van hun toptalent, het opzetten van open en transparante communicatie tussen management en staf en de hoeveelheid werk die hun huidige teams moeten verzetten.
Gevraagd naar wat ze geleerd hadden van de crisis, wijst 34 procent naar communicatie. De bedrijven zien de noodzaak van meer interne communicatie. In de meeste West-Europese landen lag dit percentage nog hoger. Ongeveer dertig procent van de Nederlandse bedrijven wees ook op het beter managen van tijd en prioriteiten, het beter inschatten van risico’s en het opbouwen van kennis.

Reactie:


Ten eerste vind ik het raar dat goede werknemers vertrekken. Veel organisaties zijn net gereorganiseerd en hebben geen nieuwe vacatures. Bedrijven zijn weer aan het opbouwen maar kunnen vaak nog geen nieuwe werknemers in dienst nemen. De economie is weer aan het opkomen maar op p&o actueel wordt gezegd dat dit weinig positieve kanten heeft voor de werkloze op dit moment. Huidige werknemers gaan meer uren werken in plaats van dat er nieuwe banen bij komen.
Wat men geleerd heeft van de crisis is vooral de factor ‘ communicatie’ .Communicatie is een van de belangrijkste factoren binnen een organisatie. Bij bijna alle processen binnen een organisatie wordt communicatie gebruikt. Wanneer er beter gemanaged wordt zal de organisatie beter lopen. Dit zullen ook medewerkers merken wat de binding van de medewerker en organisatie ten goede komt. Wanneer talenten binnen een organisatie de mogelijkheid krijgen om zich verder te ontwikkelen zullen zij zich gewaardeerd voelen en minder snel weg gaan bij een organisatie. Dit heeft zowel voor de organisatie zelf als voor de medewerker vele voordelen. Vele organisaties willen niet werken met bonussen, ik vind dat men dat geld beter kan steken in de ontwikkeling van werknemers. Zo steekt de organisatie geld in de medewerkers wat zich uit in 2 gevolgen.
1 de productie of kennis werknemer wordt vergroot, dit is positief voor de organisatie.
2. De werknemer voelt zich gewaardeerd en zal zich meer binden aan de organisatie.
Een win-win situatie dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten