dinsdag 8 juni 2010

Van competentiemanagement naar talentmanagement

In 2009 vond 50 procent van de mensen in het Nederlandse bedrijfsleven nog dat de ontwikkeling van medewerkers draait om het sleutelen aan zwakke punten, blijkt uit onderzoek van de Nyenrode Business Universiteit. Een verspilling van talent. Succesvolle organisaties kennen de krachten van hun mensen en zetten die in op de juiste plek. De focus van HR verschuift dan ook steeds meer van competentiemanagement naar talentmanagement.
Leidend is niet langer wat mensen moeten, maar wat mensen kunnen. Stelt u zich regelmatig de vraag: hoe ga ik deze medewerker helpen om optimaal te presteren in zijn functie? Draai de vraag dan eens om: in welke functie zou deze medewerker optimaal presteren?

Bovenstaand artikel las ik op de website http://www.managersonline.nl/. Ik vind het een interessante gedachte dat de huidige trend competentiemanagement misschien plaats gaat maken voor de nieuwe trend talentmanagement. Ik denk dat talentmanagement een positieve invloed heeft op het functioneren van een organisatie, omdat het niet kijkt naar wat het personeel eigenlijk zou moeten kunnen. Het kijkt naar de talenten van de medewerkers en probeert deze kwaliteiten verder te ontwikkelen, zodat iedere werknemer uiteindelijk doet waar hij of zij goed in is. Ik denk dat deze gedachtegang zeker iets toevoegt aan het toekomstige personeelsbeleid, wat denken jullie?

1 opmerking:

  1. Ik vind deze ontwikkeling een erg goede ontwikkeling. Je focussen op de zwakke punten van de medewerker voegt uiteindelijk weinig waarde toe aan de organisatie. Wel ben ik van mening dat ook hier aan gewerkt moet worden maar dat men zich daarnaast meer moet richten op de talenten van werknemers.
    Talenten zijn vaak eigenschappen van werknemers die zij leuk vinden om te ontwikkelen. Door energie te stoppen in talenten zal de motivatie van medewerkers toenemen wat weer de productiviteit ten goede komt. Een medewerker wordt zelfverzekerder omdat hij inziet waar hij of zij goed in is. Dat hier energie en tijd ingestoken wordt zal de binding tussen de werknemer en organisatie ook vergroten.

    BeantwoordenVerwijderen