donderdag 10 juni 2010

Veel sollicitanten houden vervelende nasmaak.

Veel werkzoekenden houden een naar gevoel over aan -mislukte- sollicitaties. Dat komt volgens onderzoek door de vaak slechte afhandeling door bedrijven.
Uit Brits onderzoek onder zestienhonderd werkzoekenden blijkt dat de helft van de Britten ontevreden is over hoe ze tijdens een sollicitatieprocedure worden behandeld. Dat schrijft HR-magazine People Management.
Niet meedelen of de sollicitatie uberhaupt een vervolg krijgt (46 procent), geen feedback krijgen (39 procent) en geen ontvangstbevestiging krijgen (39 procent) zijn de meestgehoorde klachten.
Een vijfde van de ondervraagden zegt als gevolg van een slechte sollicitatie-ervaring te zijn gestopt met het kopen van producten van het betreffende bedrijf.

Imago
Onderzoeker David Leigh waarschuwt werkgevers voor het laks omgaan met potentiele medewerkers: "Het afwijzen van mensen gebeurt misschien gemakkelijk, maar werkgevers zouden er goed aan doen zich te realiseren dat ongeschikte kandidaten wel nog steeds potentiele klanten zijn. Een slechte sollicitant met een slechte ervaring kan net zo schadelijk zijn voor het imago als een ontevreden klant in de winkel."
(bron)

Ik ben van mening dat wanneer een een slechte sollicitatie-ervaring niet alleen een slechte invloed heeft om een sollicitant, maar zeker ook op de organisatie. Ten eerste is het voor een sollicitant een erg onzekere periode wanneer de organisatie maar niks van zich laat horen. Dit zowel na het sturen van een sollicitatiebrief als na het gehad hebben van een gesprek. Ook is het voor een sollicitant erg moeilijk om zich neer te kunnen leggen bij het feit dat hij/zij niet verder mag in de sollicitatieprocedure, wanneer de organisatie niet meld wat hiervan de rede is. Hierdoor kan de sollicitant hier niet aan gaan werken voor de toekomst.
Wanneer een organisatie zo'n sollicitatieprocedure niet netjes afhandeld, dan zal de sollicitant bewust of onbewust negatieve reclame voor deze organisatie gaan verspreiden. Dit zou zo'n organisatie niet moeten willen.
Ik ben dus van mening dat een organisatie altijd duidelijk moet zijn tegenover sollicitanten wat betreft ontvangst van documenten, wel of geen vervolg wat betreft de sollicitatieprocedure en de rede van afwijzing. Hier helpen ze niet alleen de sollicitant maar zeker ook zichzelf mee.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hier een heel ander beeld bij hebben of het juist met mij eens zijn, dus laat weten wat jij er van vind!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten